Licht: opening Bach Festival

Posted by Ludwig in Concerten

LUDWIG & Cappella Amsterdam, o.l.v. Daniel Reuss

Woensdag 20 juni 2018, Augustijnenkerk, Dordrecht

  • LUDWIG
  • Cappella Amsterdam
  • Daniel Reuss dirigent
  • Kate Moore
  • Eclipsed Vision
  • Claudio Monteverdi
  • Ouverture Orfeo
  • Johannes Brahms
  • Motet opus 74 no.1 Warum ist das Licht gegeben
  • Johann Sebastian Bach
  • Cantate BWV 118 O Jesu Christ, meins Lebens Licht
  • John Luther Adams
  • uit Canticles of the Sky: Sky With Four Suns
  • Giovanni Gabrieli
  • Deus, Deus meus, ad te de luce
  • J.S. Bach
  • uit BWV 82: Aria Ich habe genug
  • György Ligeti
  • Lux Aeterna
  • Gabriel Fauré
  • uit Requiem: In Paradisum 
Kaarten bestellen

LUDWIG opent samen met Cappella Amsterdam het Bachfestival Dordrecht met een spectaculair concert rond het festivalthema Licht. Na een lokroep van de blazers nemen de zangers het publiek bij de hand om al zingend de kerk te betreden voor een gezamenlijke uitvoering van Eclipsed Vision van Kate Moore. Daarna volgt een spannende muzikale reis door de tijd en de ruimte met muziek van Bach, Bach als lichtend voorbeeld en eigentijdse composities over aards en hemels licht.

Eind juni is Johann Sebastian Bach het stralende middelpunt van het Bachfestival in Dordrecht. “Het openingsconcert van LUDWIG en Cappella Amsterdam introduceert meteen alle facetten van een nieuw en veelzijdig festival”, vertelt artistiek leider Marieke Hopman. “De twee topensembles combineren nieuwe composities met werken van Bach en tijdgenoten en bewegen zich als een elastiek heen en weer tussen het heden en het verleden. Bovendien zijn de composities gerelateerd aan het thema ‘licht’ en worden luisteraars actief betrokken bij het concert.”

Het woord ‘licht’ krijgt in de programmering van het festival een ruime interpretatie. In eerste instantie verwijst het naar het natuurverschijnsel ‘dat voorwerpen zichtbaar maakt, hetzij afkomstig van de zon of enig ander hemellichaam, hetzij van enig brandend voorwerp’, zoals het in de Van Dale staat beschreven. LUDWIG en Cappella Amsterdam hebben drie werken geselecteerd van eigentijdse componisten die zich lieten inspireren door bijzondere lichtverschijnselen: Kate Moore speelt met schaduw en verduistering, John Adams schetst een muzikaal portret van ‘bijzonnen’ die ontstaan wanneer de zon door ijskristallen schijnt en György Ligeti eert het eeuwige licht. De musici eindigen in het hemelse paradijs van Gabriel Fauré.

In de geestelijke werken die Bach voor de kerk schreef krijgt ‘licht’ een religieuze betekenis. Maria Lichtmis is een christelijk feest dat op 2 februari gevierd wordt. Het is de herdenking van de ‘Opdracht van de Heer in de Tempel’, de dag waarop Jezus werd betiteld als ‘het Licht dat alle volkeren verlicht’. Deze rol van Jezus als ‘verlichter’ van de mens is een regelmatig terugkerend thema in Bachs cantates en motetten. Tijdens het openingsconcert klinken twee prachtige voorbeelden: het motet O Jesu Christ, meins Lebens Licht en een aria uit de cantate Ich habe genug die Bach schreef voor Maria Lichtmis in Leipzig op 2 februari 1727.

Tenslotte is er tijdens het festival ook aandacht voor Bach als ‘lichtend voorbeeld’. Tot op de dag van vandaag laten componisten zich inspireren door Bachs geniale muziek en omgekeerd heeft Bach zich laten inspireren door zijn voorgangers zoals Claudio Monteverdi en Giovanni Gabrieli. Warum ist das licht van Johannes Brahms zit vol met doorwrochte harmonieën die terugverwijzen naar Bachs kunst van het contrapunt, maar het motet bevat ook romantische chromatiek en dynamiek. Het is een samensmelting van stijlen die de eeuwen overstijgt.

Noortje Zanen

10 jun 2018 geen reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.